Birçok sorunun gölgesinde düşük artırıma karşı 2022 yılının ocak ayında Trendyol şirketinde esnaf kuryelik yapanlar günlerce aksiyon yaptı. Ülke geneline yayılan aksiyon dalgası dokuma, besin, perakende dalına sıçradı, kontak kapatma protestosu personellerin taleplerinin kısmen kabul edilmesiyle sonlandı. Bu aksiyonların üzerinden tam bir yıl geçerken, TrendyolGO kuryeleri İstanbul ve Ankara’da tekrar iş bırakma hareketi gerçekleştiriyor. “Tehlikeli Meslekler Sınıfı”na dahil edilmek ve çalışma şartlarını güzelleştirilmesini isteyen kuryeler, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’e, “bir gün boyunca motosikletin gerisine binsin bakalım” diye seslendi; Meclis’te çalışma yapılmasını talep etti.
Gazete Duvar’da yer alan habere nazaran, Türkiye Kuryeler Platformu Temsilcisi ve 2006 yılından bu yana motokuryelik yapan İbrahim Yürük, yıllardır bu işi yapıyor olmasına rağmen hala ‘tehlikelerin’ önüne geçemediğini, her şirkette ve iş yerinde çalışma koşullarının farklı olduğunu tabir etti.
“Bu meslek hakkında bir çalışma yok. Toplumsal teminatı yok. Mesleksel yeterlilik dokümanı zarurî değil!”
Uzun mesai saatleri sebebiyle kuryelerin reflekslerinde azalmaların yaşandığını ve kazaların arttığını anlatan Yürük, motosiklet uygun kullanılıyor olsa dahi dış etkenlerin kazalarda ve ölümlerde tesirli olduğunu söyledi. Yürük, şöyle devam etti:
“Hızlı gitmediğin vakit bu işi yapamazsın diyorlar. Bilhassa ‘Alevli Saatler’ denilen bir saat dilimi var. Prim başı veriliyor. Daha ikinci paketi teslim etmeden öbür paketin haberi geliyor. Yetiştiremezsen puanın düşüyor. Müşteri 7 puan verince kurye işini kaybetmemek için daha süratli gitmek zorunda kalıyor. Bir araç sana vurduğu vakit kaporta sensin. Geçen gün ölen arkadaşımız bir kamyona çarpıyor. Kamyona çarpmak için ya uyuyor olmak ya da çok yorgun olmak lazım. Duran, büyük bir araca neden çarpılır?”
Çalışma ve Toplumsal Güvenlik Bakanlığı’nın motokuryelik için çalışmalar yapması gerektiğinin altını çizen Yürük, işlerinin ‘Tehlikeli Meslekler Sınıfı’na dâhil edilmesi gerektiğini söyledi. Yürük, “Bu meslek hakkında bir çalışma yok. Toplumsal teminatı yok. Mesleksel yeterlilik evrakı zorunlu değil. Çalışma Bakanı bir gün boyunca motosikletin gerisine binsin bakalım. Meclis’te bu işle ilgili tedbirler için çalışmalar olmalı, herkes yapmamalı” dedi.
“‘Mesleki Yeterlilik Belgesi’ alma mecburiliği olmaması nedeniyle kurye sayısında her geçen gün artış var!”
Kurye Hakları Derneği’nin çalışmalarında bulunan Pamukkale Üniversitesi Araştırma Vazifelisi Erkan Kıdak, motosiklet ehliyetinin kurye işinde kâfi olduğunu, ‘Mesleki Yeterlilik Belgesi’ alma mecburiliği olmaması nedeniyle kurye sayısında her geçen gün artış olduğunu söz etti.